Monday, May 23, 2011

MUHAMMAD FARIS RAZALI in memories....



Innalillah hiwainnalillah hirajiun...

Muhammad Faris Bin Razali dalam kenangan.........
12 februari 1989 lahir kat dunia ne. 22 tahun 3 bulan 6 hari je hayat beliau. kinda shocked bile dpt berita 18 mei 2011 - 8.00 am yg pesot dah tade kat dunia ne. hilangnye seorg bestfriend yg salu mngusik aku dgn panggilan mok , hilangnye org yg selalu like status aku kat fb , hilangnye jgk org yg salu usik aku dalam im and pm , hilangnye seorg anak yg soleh , hilangnye seorg sahabat yg sejati yg sentiase mnolong kawan2 dikala kesusahan , hilang seorg anggota polis yg berwibawa .
aku syg kaw pesot. aku rindu kaw pesot.
al fatihah ='(



18 mei 2011 around 2 lebih i received phone call dr rafiq. at first rase weird jgk la sbb rafiq yg call . dah la pepg bute call. igt nak ajak lepak ke. tp pelik la jgk if rafiq yg ajak lepak kan. pepg bute lakk tuh. rupenye tujuan dye call nak mintak num fon kwan2 pa'an kat bangi. mane laa nak ade kan. rapat sgt haa aku ngn kawan2 dye. pastu aku pon tny laa "knp ko carik c gmok tu pepg ne". pastu dye btaw " pesot accident wanie". tibe2 darah ne naek smpai kepala. berderau darah ne taw. sgt terkejut. mcm2 soalan aku tny rafiq. "accident dgn ape? accident kat mne? terok x? skg korg kat mne?" then rafiq hny ckp "pesot 50-50 wanie dye kat ppum" dah la time tu im skyping with mr boyfie. trus dc sbb terkjut n termnangis skjap. take 5 pastu ok dah kjap. continue skype lg even mood dh lari kjap while mr boyfie pulihkan keadaan n smgt.  n then again i received a phone call dr rafiq aroud 3 smthing smbil dye ckp nangis2. mmg rasenye berita burok if dye mnangis. then dye btaw pesot dah xde. trus aku mngucap panjang n jantung ne jgn ckp la berdegup  dgn lajunye. dc lg skali ngn mr boyfie. im sorry b cant handle my emotion. dalam 5 mnt mcm tu rafiq call balik ckp " pesot still kuat wanie. pa'an salah dnga doctor ckp. dye blom mninggal." fuhhhh!! mmg la aku trus ckp "bongok la korg! soal mati pon leyh wat maen kan?" then rafiq say sorry and end call. fuhhh.... lega jugak la dnga rafiq ckp cmtu eventhough dah tawu yg keadaan pesot still dlm 50-50. Sambung lg skyping ngn mr boyfie. once again dye menceriakan hati yg kecewa n marah ne.


Lepas dah abes skype ase ngntok n trus tdo. lewat gak la tdo. dah sdap2 tdo n berangan ntuk bgn lmbat memandangkan class kul 2 so tdo dgn lena la. tp terbatas sbb around kul 730 jijie call tny "wanie tanak g tgk pesot ke?" trus jwab "aku de class la ptg kunk jijie . ptg2 ke insyaallah aku lawat dye." pastu jijie ckp "mmbr dah nazak wanie" trus lah aku jwab "ok ok. aku g tgk dye k?" berderau darah bile dnga jijie ckp cmtu. trus jijie cakap "ko g siap2 cepat dalam 830 aku amek kaw. aku tgh stuck jamm kat federal ne." tanpa berlengah aku pon trus lah capai towel n mndi. blom habis mndi once again i received a phone call dr jijie. tapi gile ke nak angkat lam toilet kan. so , abaikan dulu jap g call balik. dah abes mandi tgh berkemban lg ne. return back call jijie n jijie said dat pesot dah mninggal............. Innalillah hiwainnalillah hirajiun... :'(


830 dorg pick up aku kat uma trus g surau ipd section 9 . tunggu jenazah sampai dr ppum. sementara mnunggu jenazah sampai tu mmg semua number dak2 smk section 9 aku call. tp xramai la yg ade. geng2 aku dulu dpt la call 3 org. aimi , fiqha n nik. dorg sume bru bgn tdo n terkjut bile dnga pesot dah mninggal. 2 kali topup gak la. tp xpela kalau boleh mmg nak bg semua tahu yg arwah mninggal. bia semua org dtg ziarah arwah wat kali terakhir n sedekahkan yassin ntuk arwah. 


around 1230 van jenazah sampai sambil diiringi oleh moto n kereta polis peronda. lame sbb pihak hospital n pihak polis wat post mortem atas tubuh arwah. tyme van jenazah sampai tu rase sebak je. tambah pulak bile ternampak ibu n ayah arwah keluar dr van jenazah sambil nanges teresak esak. aku , aimy , nik and ainsha sebak sgt tgk keadaan ibu arwah. jenazah dibawa ke blkg surau ntuk dimandikan. kami ber4 dok la dalam surau tu smbil sedekahkan yassin pd arwah.

dah selesai jenazah dimandikan , jenazah arwah diletakkan btui2 berhampiran tmpat dudok kitorg. aimy , nik , ainsha ajak aku g gk arwah wat kali terakhir sebelom dikapan tp tak dpt sbb org kerumun tmpt tu.
sgt ramai org ok! dah macam solat jumat dah. kitorg dok jengkek2 nak tgk arwah dikapankan. last2 dpt gak tgk sbb de abg tu bg kitorg tgk n finally dpt tgk wajah arwah wat kali terakhir. omaigodd!!! laen nye muke arwah.. sebak sgt2! dgn ade nye jahitan kat kepala plus muke arwah bertambah bulat sebab dah dikapankan.. muke arwah sgt2 bersih.. criously semua org ckp muke arwah laen. sbb muke arwah yg berjerawat dan ade kesan itam2 kat muke ilang. just ade kesan jahitan je. betape besarnye kuase ALLAH! org yg baek kaw tarik nyawa dulu.......  =(


Around kul 1 mcam tu hujan turun dgn lebatnye. cuaca seolah2 paham dgn keadaan semua org yg tgh bersedih. selesai solat jenazah n solat zuhur jenazah trus dibawa ke tanak perkuburan section 21. rmai jugak la yg dari surau td mngiringi jenazah ke kubur. suasane jd sebak blk bile pak imam bacekan talkin. naek bile bulu roma ne dnga pak imam sebut name " MUHAMMAD FARIS BIN SHAHIDAH , MUHAMMAD FARIS BIN SHAHIDAH................ "

Lepas kebumikan arwah , kitorg rmai2 lepak pelita. alep ckp nak wat donation ntuk keluarga arwah. so kitorg pon gather kat pelita 9 . dah mcm reunion smk section 9 batch 1989 dah. semua yang rapat dgn arwah ade. lepak2 sambil bercerita mngenai arwah. rupenye byk tande2 pelik yg berlaku kat arwah. tp takpe la arwah pon dah takde. kalau terigt tu sedekahkan al fatihah jela yg termampu. yg pasti kenangan dgn arwah mmg takkan dilupekan. 


Keesokan harinye dalam surat khabar ade keratan ne. berita arwah cedera parah masok newspaper. 


credit to rafiq for this picture


last aku jmpa dgn arwah mase kitorg plan nk prank jijie on his bday. agak2 lam sbulan jgk la xjmp. n xsangke akan jmp dye balik dlam keadaan mcm ne. ne antare gmba last arwah dgn aku yg smpat aku amek mase bday jijie kat mali's area danau kota. kenangan ne mmg takkan aku lupekan sampai bile2 pesot. n name kaw mmg takkan aku lupekan. 





arwah faris segak bergaya kan??
handsome kawan aku sorg ne bile pakai uniform.. crious handsome!
n bile aku tgk gmba ne aku akan igt gelak tawa kaw , senyuman kaw.
criously aku rindu kaw!!! sgt rindu!!!
='(



Ne jelah sebahagian dari gmba2 terakhir aku ngn arwah. Sgt3 terase kehilangan arwah!
Pesot andai kata kaw boleh dnga rintihan hati sorg2 mmbr kite , kaw akan tawu semua org sedih ngn pemergian kaw. sgt terase kehilangan kaw. Ade jgk mmbr2 yg tak rapat ngn geng2 kite pon turut bersedih ngn pemergian kaw. Aku doakan kaw ditempatkan dlm golongan org2 yg beriman wahai Muhammad Faris Razali.  Amin.......... Rest in peace sahabat! ='(